Els colors modifiquen les nostres
percepcions i influeixen sobre nosaltres per decidir; Comprarieu, per
exemple, una ampolla d'aigua amb l'envas de color marró?. Els
especialistes en màrqueting utilitzem efectes per orientar les
nostres elecfcions i compres.
El color penetra en el psique del
consumidor i es pot convertir en un estímul directe de compra.
Trobem, en aquest aspecte, infinitat de exemples de experiments que
han realitzat nombrosos professors i científics.
Es va realitzar una prova amb unes
cremes de bellesa: Van introduir la mateixa composició, la crema
identica en dos recipìents, un de rosa i un de blau. El 80% de les
dones van optar per la crema de color rosa i afirmaven que donava un
millor resultat.
La importancia que té el color en la
publicitat es inquestionable, ja que provoquen en nosaltres un
significat, emoció i, sense dubte, comuniquen un valor de signe.
Roberto Álvarez del Blanco, professor
de màrqueting de l'Institud d'Empresa afirma que el color es la
primera cosa que veiem i el que mes recordem. A la part posterior del
cervell es on es desenvolupa, i després va cap a una zona on es
procesa la informació. La gamma cromàtica provoca en nosaltres,
estimuls, ilusió, etc...
Hem pogut veure nombrosos exemples que
expliquen i demostren aquest fet: Despres de pintar una cel·la de
presos militars i reformatoris de color pastel, la ira i la ansietat
es va reduir; Els nens, a les escoles tenen un millor rendiment en
una aula pìntada amb color blau, que transmet tranquilitat; El color
negre provoca un estimul pesant, fins i tot semble mes pesant una
caixa de color negre que una d¡un altre color verdf o blau; el
color vermell augmenta l'adrenalina, a diferencia del blau, que
transmet tranquilitat al cervell.
Un dels experiments efectuats a Frares,
el Blackfrairs Bridge, a Londres m'ha sobtat especialment. Era el
principal lloc on la població anava per suicidarse, i al pintar-ho
de color verd, les morts es van reduir el 34 %.
Tots aquets resultats psicològics
tenen transcendència en el màrqueting, ja que qui aconsegueix
associar el logo d'una empresa amb un color determinat, aconsegueix
el poder, com per exemple, Coca Cola, o el color taronja en els
bancs.
De vegades, optar per un color en
contra dels cànons pot funcionar, pero s'ha d'anar amb compte.
Apple, per exemple, va optar per iniciar a vendre ordinador amb la
poma mossegada de diferents colors, per transmetre un significat
lúdic. Finalment, ha cambiat pel color blanc, que es un color més
neutre i elegant.
El color es una eina molt potent a
nivell sensorial. Pot influir a nivell espacial, i també en el gust.
Per exemple, en el menjar, no trobarem uns spaggetis de color blau.
Hi ha pocs aliments d'aquest color. Un clar exemple es el cas dels
M&M blaus, que son els menys venguts i els més escassos. En
canvi, la pasta de dents, el que ve a ser l'oposat a l'alimentació,
si que se sol representar amb un color blau.
S'ha de tenir en compte que la sensació
que experimenta cadascú en veure un color, tñe a veure amb
l'experiencia, edat, estil de vida, etc... que tingui el receptor.
En tot cas, l'estrategia publicitaria
s'ha de dur a terme amb prudència, ja que el color que esculli una
empresa tindra visió de futur. També s'ha de tenir en compte la
zona geográfica, ja que no es el mateix el que representen a l'Asia
els colors brillants, or, etc... com el que suposa aquí.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada