dimarts, 17 de maig del 2016


"QUE TINGUIS ULLS NO SIGNIFICA QUE SÀPIGUES MIRAR"

Lluís Amiguet, periodista de La Vanguardia, escriu aquest article com a crítica a la visió actual i anterior del cinema i defensa que l'aparició de les noves tecnologies suposarà un abans i un després en aquest. Això és per què, als inicis del temps, no ens podríem imaginar una pel·lícula sense so, sense un guió previ, però en el moment en què aquest apareix cap productora voldrà crear un projecte que manqui so, que manqui un guió previ. D'aquesta manera, durant molt de temps el text ha ocupat la part més rellevant d'un film, i les imatges feien simplement d'il·lustradores d'aquest guió. Així, hem acabat sent, segons Amiguet, uns analfabets visuals que dominem simplement el món de l'escriptura i del text, i cedim per a una petita minoria, els quals són artistes o dissenyadors, la funció de la creació i la imaginació, educant-se també en la imatge.

Però per a Amiguet hi ha una esperança, i és que està naixent l'era de "Una imatge val més que mil paraules", en la qual el cinema creaà un nou llenguatge icònic que no necessitarà partir d'un guió i s'alliberarà d'altres símptomes d'esclavitud com el marc en el qual veiem la televisió, és a dir, al fet de gravar passivament alguna cosa. Això vol dir que tal com va dir Einstein de Disney, que feia cinema sense càmera, es referia a què Disney ha creat films que transmetin a través sobretot de les imatges alguna cosa més que fins llavors.

Això és per que, actualment, som conscients de la importància que té una sola imatge dins de la nostra retina; La imatge és l'eina amb més poder de connotació, per sobre de cap altre tipus de missatge textual. És per això que absolutament totes les industries fan ús de la publicitat per tal de poder vendre els seus productes, per què les imatges tenen un gran poder suggestiu en la ment de les persones. D'aquesta manera, i de forma molt encertada pel periodista, està naixent una era d'artistes que són capaços de fer fotografies o fins i tot crear imatges que tinguin un simbolisme i un missatge darrere, amb un objectiu (en el cas de la publicitat) de connotació per la venda d'un producte o d'establir una certa ideologia, o simplement per tal d'impactar l'espectador i provocar sensacions en ell.

Hem de ser conscients del gran poder que tenen les imatges i, tal com dir l'autor, hem de saber mirar per tal de veure més enllà de la disposició aparent d'uns determinats objectes, per veure el significat que aquests amaguen.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada